Tuesday, March 31, 2009

SEO - Marknadsföring på lika villkor?

Internetmarknadsföring och då särskilt naturlig sökmotoroptimering (kallas även organisk SEO), är din chans att konkurrera med de stora företagen om kunderna.

Hur många småföretagare har råd med ett marknadsföringskonto på 5.000 - 100.000 kr/månad?

Nej, just det, ingen!

Men det är vad det kostar att marknadsföra ditt företag i traditionella media typ; TV, radio, tidningsannonser, direktreklam mm.

Visste du att du kan få ett genomslag motsvarande ett marknadsföringskonto på tusentals kronor om din hemsida sökmotoroptimeras (SEO), designas och marknadsförs på rätt sätt för just din verksamhet.

Marknadsföring på lika villkor med andra ord!

Observera att sökordsmarknadsföring med betalda annonser på Google och Yahoo inte sker på lika villkor, de stora elefanterna har råd att bjuda över dig hela tiden!

Så vad kan du göra? Jo, lär dig mer om SEO och marknadsföring på internet eller anlita en expert. Oavsett vad du väljer så kan det verkligen löna sig.


Lycka till,
Tomas Ohlum
SEO - Marknadsföring på lika villkor

Friday, February 20, 2009

Har din hemsida fokus på din målgrupp?

Det kan ju tyckas vara alldeles självklart att man tänker igenom vilka människor man vänder sig till när man bygger en hemsida. Men så är inte fallet! Om du surfar runt ett tag och tar dig en titt på hemsidor, så ser du ganska snart att de flesta skriver värdigt opersonligt och oinspirerat.

Många företag har hemsidor där man väldigt torrt konstaterar att man finns och vad man gör eller har att erbjuda. Ofta helt utan personligt tilltal och absolut inga frågor om vad besökaren förväntar sig av företaget. Det bjuds sällan på lättåtkomlig djupare information, jag listan kan göras hur lång som helst.

Det är först när du vet vad målet med din hemsida är som det är värt att bygga och driva en. Skall du använda den till att driva folk till din affär eller skall du låta fler lära känna dig och dina tjänster? Utgå ifrån din målgrupp, som ingen känner bättre än du själv, när du definierar målet med hemsidan.

Det är inte helt lätt att bygga en hemsida på egen hand och särskilt en som byggs med fokus på just din målgrupp. Det finns ingen som kan bygga hemsidan åt dig, men nästa generations hemsidor kommer alltid att kunna bygga dem med dig!

Lycka till!

Tomas
SEO-expert
Fokus på din målgrupp

Friday, November 7, 2008

Satsa på marknadsföring under svåra tider och bli en vinnare

Läste något upplyftande i Aftonbladet häromdagen. Den 4 november skrev Anders Andersson bland annat följande:

Om du är småföretagare finns det ofta möjlighet att klara en kris bra – och till och med bli en vinnare.

Många storföretag har nu fullt upp med att dra ned kostnader och avskeda personal. Om du har ett litet bärkraftigt företag utan anställda kan du koncentrera dig på själva verksamheten – och att försöka ta kunder från storföretagen och förbättra service och produkter.

Undvik att sänka priset. Dra inte heller ned på marknadsföringen. Tvärtom kanske du bör öka den för att synas bättre mot de stora. Då har du god chans att komma in i nästa högkonjunktur som en vinnare


Det här är ju rolig läsning för oss som vet att; för att synas på webben är det en nödvändighet att positionera sin webbplats högt i de stora sökmotorerna . Placeringar högt upp i Googles träfflista är ofta avgörande för ett företag som säljer över internet eller använder nätet för att fånga intresse för sina varor/tjänster.

Reklam på Internet och sökmotoroptimering i synnerhet växer kraftigt just nu. I år väntas nätet passera TV som reklamkanal. Bara dagspressen är större. Sökmotormarknadsföring är dessutom betydligt minde kostsamt och effektivare än traditionell marknadsföring, om den utförs på rätt sätt.

Det går att köpa SEO och internet marknadsföringstjänster men du kan också lära dig att göra det själv, om du kan avsätta tid och kraft. När det gäller marknadsföring på internet finns det många olika gratis (eller nästan kostnadsfria) metoder att annonsera ditt företag på. Ofta kallat Gerillamarknadsföring som kan ge bra resultat om du använder rätt metoder.

Du kan även prova på att sökmotoroptimera din hemsida själv. Det är svårare och kräver bland annat att du kan ta fram de sökord som passar din verksamhet bäst i förhållande till eventuella konkurrenter. Men det bör göras eftersom en optimerad hemsida är basen för all webb marknadsföring, dessutom absolut nödvändigt för att synas på Google med flera.

Jag har skrivit en serie e-brev om grunderna i ”Gerillamarknadsföring” samt lite om sökmotoroptimering.

Du kan beställa den här: Steg-för-steg mot välbesökt hemsida
Du får åtta e-brev med tre dagars mellanrum och kan avsluta när du vill. Det kostar givetvis ingenting!


Tack för ordet och lycka till på webben!

Tomas
ToJo Marketing Consulting
hjoseo.se

Digg!

Monday, September 29, 2008

Effektivare webbplats

Det kan bli väldigt dyrt för ett företag om det har en seg webbplats som laddar långsamt och folk inte orkar vänta på. Många missade kunder och kontakter kan det bli om inte webbplatsen laddar snabbt och fungerar felfritt.

Man kanske har investerat en del i online marknadsföring och sökmotoroptimering men inte sett några positiva resultat. Anledningen kan vara att man missat att se till så webbplatsen har optimal prestanda. Man har en hemsida som många hittar till men som är så långsam att väldigt få väntar medans den laddar.

Det finns de som reder ut problemen på egen hand men alla har inte tid eller saknar kompetensen att prestanda optimera sin webbplats. Hjälp finns att få på flera håll, en av de mest kompetenta webbyråerna när det gäller effektivisering av en befintlig hemsida är enligt vårt tycke ediTED, de kan hjälpa dig när du ställer dig frågan; hur kan jag effektivisera min webb?

Alltså, först prestanda optimering sedan sökmotoroptimering (SEO).


Tack för ordet och lycka till på webben,

Tomas
ToJo Marketing Consulting

Effektivare webbplats

Saturday, September 27, 2008

Liten webbyrå blev komplett mediabyrå

Hej kära läsare!
Det var ett tag sedan mitt förra inlägg, det händer så mycket i min bransch (SEO) och man är öppen för samarbeten som kan ge mervärde både för kunder och vi som jobbar med webbdesign, sökmotoroptimering, multimedia mm.

En av alla dessa kompetenta webbutvecklare är ediTED MediaProduction, dom är enligt mitt tycke bland de mest spetsiga webbutvecklarna just nu. Har bland annat utvecklat Com Hem's HD-TV Kampanj på webben och forum samt quiz åt Gossip Girl.

ediTED öppnade sin webbyrå våren 2007 och har redan lyckats etablera sig väldigt bra bland sina uppdragsgivare. Deras framtid ser riktigt ljus ut även i en bransch som webb- och mediautveckling där allt rör sig extremt snabbt, och det är många som vill vara med och dela på kakan.

Tackvare flera samarbeten med kvalificerade aktörer, däribland mig, kan ediTED stå till tjänst med det mesta inom webbutveckling och reklam. Uppdragen kan gälla webbdesign, IT-systemutveckling, webbmaster, sökmotoroptimering , apputveckling, analog marknadsföring, konstruktion av e-handelslösningar mm.

Ha en riktigt trevlig helg,

Tomas Ohlum
SEO-specialist & webbstrateg
Liten webbyrå blev komplett mediabyrå