Friday, November 7, 2008

Satsa på marknadsföring under svåra tider och bli en vinnare

Läste något upplyftande i Aftonbladet häromdagen. Den 4 november skrev Anders Andersson bland annat följande:

Om du är småföretagare finns det ofta möjlighet att klara en kris bra – och till och med bli en vinnare.

Många storföretag har nu fullt upp med att dra ned kostnader och avskeda personal. Om du har ett litet bärkraftigt företag utan anställda kan du koncentrera dig på själva verksamheten – och att försöka ta kunder från storföretagen och förbättra service och produkter.

Undvik att sänka priset. Dra inte heller ned på marknadsföringen. Tvärtom kanske du bör öka den för att synas bättre mot de stora. Då har du god chans att komma in i nästa högkonjunktur som en vinnare


Det här är ju rolig läsning för oss som vet att; för att synas på webben är det en nödvändighet att positionera sin webbplats högt i de stora sökmotorerna . Placeringar högt upp i Googles träfflista är ofta avgörande för ett företag som säljer över internet eller använder nätet för att fånga intresse för sina varor/tjänster.

Reklam på Internet och sökmotoroptimering i synnerhet växer kraftigt just nu. I år väntas nätet passera TV som reklamkanal. Bara dagspressen är större. Sökmotormarknadsföring är dessutom betydligt minde kostsamt och effektivare än traditionell marknadsföring, om den utförs på rätt sätt.

Det går att köpa SEO och internet marknadsföringstjänster men du kan också lära dig att göra det själv, om du kan avsätta tid och kraft. När det gäller marknadsföring på internet finns det många olika gratis (eller nästan kostnadsfria) metoder att annonsera ditt företag på. Ofta kallat Gerillamarknadsföring som kan ge bra resultat om du använder rätt metoder.

Du kan även prova på att sökmotoroptimera din hemsida själv. Det är svårare och kräver bland annat att du kan ta fram de sökord som passar din verksamhet bäst i förhållande till eventuella konkurrenter. Men det bör göras eftersom en optimerad hemsida är basen för all webb marknadsföring, dessutom absolut nödvändigt för att synas på Google med flera.

Jag har skrivit en serie e-brev om grunderna i ”Gerillamarknadsföring” samt lite om sökmotoroptimering.

Du kan beställa den här: Steg-för-steg mot välbesökt hemsida
Du får åtta e-brev med tre dagars mellanrum och kan avsluta när du vill. Det kostar givetvis ingenting!


Tack för ordet och lycka till på webben!

Tomas
ToJo Marketing Consulting
hjoseo.se

Digg!

Monday, September 29, 2008

Effektivare webbplats

Det kan bli väldigt dyrt för ett företag om det har en seg webbplats som laddar långsamt och folk inte orkar vänta på. Många missade kunder och kontakter kan det bli om inte webbplatsen laddar snabbt och fungerar felfritt.

Man kanske har investerat en del i online marknadsföring och sökmotoroptimering men inte sett några positiva resultat. Anledningen kan vara att man missat att se till så webbplatsen har optimal prestanda. Man har en hemsida som många hittar till men som är så långsam att väldigt få väntar medans den laddar.

Det finns de som reder ut problemen på egen hand men alla har inte tid eller saknar kompetensen att prestanda optimera sin webbplats. Hjälp finns att få på flera håll, en av de mest kompetenta webbyråerna när det gäller effektivisering av en befintlig hemsida är enligt vårt tycke ediTED, de kan hjälpa dig när du ställer dig frågan; hur kan jag effektivisera min webb?

Alltså, först prestanda optimering sedan sökmotoroptimering (SEO).


Tack för ordet och lycka till på webben,

Tomas
ToJo Marketing Consulting

Effektivare webbplats

Saturday, September 27, 2008

Liten webbyrå blev komplett mediabyrå

Hej kära läsare!
Det var ett tag sedan mitt förra inlägg, det händer så mycket i min bransch (SEO) och man är öppen för samarbeten som kan ge mervärde både för kunder och vi som jobbar med webbdesign, sökmotoroptimering, multimedia mm.

En av alla dessa kompetenta webbutvecklare är ediTED MediaProduction, dom är enligt mitt tycke bland de mest spetsiga webbutvecklarna just nu. Har bland annat utvecklat Com Hem's HD-TV Kampanj på webben och forum samt quiz åt Gossip Girl.

ediTED öppnade sin webbyrå våren 2007 och har redan lyckats etablera sig väldigt bra bland sina uppdragsgivare. Deras framtid ser riktigt ljus ut även i en bransch som webb- och mediautveckling där allt rör sig extremt snabbt, och det är många som vill vara med och dela på kakan.

Tackvare flera samarbeten med kvalificerade aktörer, däribland mig, kan ediTED stå till tjänst med det mesta inom webbutveckling och reklam. Uppdragen kan gälla webbdesign, IT-systemutveckling, webbmaster, sökmotoroptimering , apputveckling, analog marknadsföring, konstruktion av e-handelslösningar mm.

Ha en riktigt trevlig helg,

Tomas Ohlum
SEO-specialist & webbstrateg
Liten webbyrå blev komplett mediabyrå

Monday, July 28, 2008

Vad är Sökmotorvänlig Webbdesign?

Korrekt utformad html är viktigt för sökoptimering därför att Sökmotorerna letar efter relevant information och unik text på webbsidor uppbyggda med html.

Man kan för blickfångets skull
använda Flash-objekt på några platser på en sida, men att göra det på en hel webbplats är helt uteslutet om man vill ha en sökmotoranpassad hemsida.

Enkelhet skall nog alltid eftersträvas när man designar en hemsida om man vill att sökmotorerna skall gilla den och ranka den högre i sökresultaten.
Trendig och flashig webbdesign är attraherande för många besökare och en och anna återvänder för att det var så snyggt. Ganska många webbdesigners brukar glömma bort att en hel del av deras webbsidor inte kan hittas av sökmotorerna, de kan helt enkelt inte följa länkarna.

Hur man utformar länkningen internt mellan sidorna i webbplatsen är också väldigt viktig för att hjälpa sökmotorerna att hitta innehåll på alla platser på hemsidan.

Det som gäller för sökmotorvänlig webbdesign gäller också när man designar hemsidor med användarvänlighet i fokus.

Kolla in ett bra exempel på Sökmotorvänlig- och Användarvänlig Webbdesign:
maritza.se

Lycka till,
Tomas Ohlum
SEO-specialist & webbstrateg
Sökmotorvänlig Webbdesign

Monday, July 21, 2008

Download the new Firefox and try

There's a lot of disussions on the Internet about which web browser to use. The big four Opera, Safari, Firefox and Internet Explorer all have their advantages. The only way to find out if there is a browser that works better than the one you use right now is to download, install and try out your self. If you have experiences with browsers that you want to share with others, joining a web browser forum is a good idea.

Here's a voice from firefoxopera - web browser forum:

"I think that one of the reasons that I keep coming back to Firefox (I've got 4 browsers installed, Opera, Safari, Firefox and of course Internet Explorer) is a very simple yet very useful feature, when you type in a google search in the search toolbar I am automatically presented with the most commonly searched strings.

I also like the interface in general, the two things that I can think of right now that I miss is the "Quick Tabs" feature from Internet Explorer and the "Speed Dial" feature from Opera.

On occasion I want to look at something pretty and launch Safari but I quickly tire and go back to Firefox. I think I've not used Safari enough to have an opinion about it and the same goes for Opera really. All I can say is that I am really comfortable with Firefox!"

I know I'm off topic today, but finding the browser that best meets up to your needs is something everyone will want, including web marketing people.


Have a great Summer!
Tomas
ToJo Marketing Consulting
Download the new Firefox and/or Opera and try out!