Social media-marknadsföring behöver hjälp av SEO (sökmotoroptimering)
Du kan få det svårt att lyckas med marknadsföring i sociala medier såsom - Digg, Twitter, Facebook, Pusha och StumbleUpon utan - en knuff från sökmotorer, om du inte är riktigt känd förståss.
Prova att dra igång en social mediekampanj med bokmärkning, kommentarer och inbjudningar. Hur stora är oddsen att du hamnar på en framskjuten plats på tex StumbleUpon eller Digg? Riktigt små, eftersom det finns tusen och åter tusen andra idoga marknadsförare som försöker göra samma sak.
Din framgång i sociala medier kommer att bero på sökranking och de naturliga sökresultaten. Kanske det är din bokmärkesida (typ Delicious eller Stumbleupon), kanske ett Twitter inlägg, eller själva hemsidan, men sökranking kommer att ha stor betydelse. En korrekt sökmotoroptimerad hemsida – d.v.s en webbplats som unikt, relevant och aktuellt innehåll som sökmotorerna lätt kan tolka och rangordna, hamnar högre i sökresultaten än en sämre optimerad sida.
Man skulle kunna säga att SEO och social media-marknadsföring är oskiljaktiga. Om du funderar på att spara en slant genom att välja bort antingen SMM eller SEO, så tycker jag att du bör tänka en gång till. Alla äggen i samma korg är ju inte någon hit eller hur!
Lycka till!
Tomas ohlum
SEO expert, Voonix
Min hemsida
Hjo SEO
In order to be visible on the web, it is becoming increasingly necessary to position your website high in the search engine results (SEO) and master the use of Social Media (SMM). Then you're Marketing your own site or an Affliliate Business on the Internet where are also a lot of other forms of online marketing to know about. This Blog is mainly about the #1 Affiliate Business Opportunity SFI, Social Media Marketing and SEO.
Wednesday, June 24, 2009
Wednesday, June 17, 2009
Sociala media typ Twitter bättrar på din SEO
Nu när det blivit så att framgångsrik SEO/SEM (sökmotoroptimering/sökmotormarknadsföring) inte är möjlig utan sociala medier typ - Digg, Twitter, Pusha och många andra – tänkte jag plita ner några rader om varför det är så (just nu, i alla fall). Du kan nämligen inte skilja dem åt ens om du försöker.
Du kan helt enkelt inte göra ett bra SEO-jobb längre utan att använda SMM (Social Media Marketing) och du kan helt säkert inte lyckas med marknadsföring i sociala medier om du ignorerar SEO.
Varför behöver SEO hjälp av marknadsföring i sociala medier?
Kärnan i all sökmotoroptimering utgörs av begreppen relevans och auktoritet:
Relevans; kommer från unika texter som har rätt sökord och begrepp med hänsyn till webbplatsens tema. Relevansen stärks om hemsidan uppdateras kontinuerligt men mer relevant text innehåll. Det kan åstadkommas genom att lägga till ett forum, kommentar sida eller en blogg. Just det, Bloggar och forum mm är en del av det som kallas ”sociala medier” .
Auktoritet; får en webbplats av inkommande länkar. Försök att dra igång en lyckad länk kampanj utan bloggande och sidor som Pusha, Twitter, Digg, StumbleUpon och alla de andra. Relevanta inkommande länkar ifrån webbsidor med hög auktoritet får dramatiska effekter i sökresultaten på Google, Yahoo, Bing m.fl.
Varför behöver marknadsföring i sociala medier hjälp av bra utförd SEO? Svaret på frågan kommer i mitt nästa inlägg efter midsommar.
Glad och go midsommar på er alla!
Tomas ohlum
SEO expert, Voonix
Min hemsida, HjoSEO
Du kan helt enkelt inte göra ett bra SEO-jobb längre utan att använda SMM (Social Media Marketing) och du kan helt säkert inte lyckas med marknadsföring i sociala medier om du ignorerar SEO.
Varför behöver SEO hjälp av marknadsföring i sociala medier?
Kärnan i all sökmotoroptimering utgörs av begreppen relevans och auktoritet:
Relevans; kommer från unika texter som har rätt sökord och begrepp med hänsyn till webbplatsens tema. Relevansen stärks om hemsidan uppdateras kontinuerligt men mer relevant text innehåll. Det kan åstadkommas genom att lägga till ett forum, kommentar sida eller en blogg. Just det, Bloggar och forum mm är en del av det som kallas ”sociala medier” .
Auktoritet; får en webbplats av inkommande länkar. Försök att dra igång en lyckad länk kampanj utan bloggande och sidor som Pusha, Twitter, Digg, StumbleUpon och alla de andra. Relevanta inkommande länkar ifrån webbsidor med hög auktoritet får dramatiska effekter i sökresultaten på Google, Yahoo, Bing m.fl.
Varför behöver marknadsföring i sociala medier hjälp av bra utförd SEO? Svaret på frågan kommer i mitt nästa inlägg efter midsommar.
Glad och go midsommar på er alla!
Tomas ohlum
SEO expert, Voonix
Min hemsida, HjoSEO
Tuesday, March 31, 2009
SEO - Marknadsföring på lika villkor?
Internetmarknadsföring och då särskilt naturlig sökmotoroptimering (kallas även organisk SEO), är din chans att konkurrera med de stora företagen om kunderna.
Hur många småföretagare har råd med ett marknadsföringskonto på 5.000 - 100.000 kr/månad?
Nej, just det, ingen!
Men det är vad det kostar att marknadsföra ditt företag i traditionella media typ; TV, radio, tidningsannonser, direktreklam mm.
Visste du att du kan få ett genomslag motsvarande ett marknadsföringskonto på tusentals kronor om din hemsida sökmotoroptimeras (SEO), designas och marknadsförs på rätt sätt för just din verksamhet.
Marknadsföring på lika villkor med andra ord!
Observera att sökordsmarknadsföring med betalda annonser på Google och Yahoo inte sker på lika villkor, de stora elefanterna har råd att bjuda över dig hela tiden!
Så vad kan du göra? Jo, lär dig mer om SEO och marknadsföring på internet eller anlita en expert. Oavsett vad du väljer så kan det verkligen löna sig.
Lycka till,
Tomas Ohlum
SEO - Marknadsföring på lika villkor
Hur många småföretagare har råd med ett marknadsföringskonto på 5.000 - 100.000 kr/månad?
Nej, just det, ingen!
Men det är vad det kostar att marknadsföra ditt företag i traditionella media typ; TV, radio, tidningsannonser, direktreklam mm.
Visste du att du kan få ett genomslag motsvarande ett marknadsföringskonto på tusentals kronor om din hemsida sökmotoroptimeras (SEO), designas och marknadsförs på rätt sätt för just din verksamhet.
Marknadsföring på lika villkor med andra ord!
Observera att sökordsmarknadsföring med betalda annonser på Google och Yahoo inte sker på lika villkor, de stora elefanterna har råd att bjuda över dig hela tiden!
Så vad kan du göra? Jo, lär dig mer om SEO och marknadsföring på internet eller anlita en expert. Oavsett vad du väljer så kan det verkligen löna sig.
Lycka till,
Tomas Ohlum
SEO - Marknadsföring på lika villkor
Friday, February 20, 2009
Har din hemsida fokus på din målgrupp?
Det kan ju tyckas vara alldeles självklart att man tänker igenom vilka människor man vänder sig till när man bygger en hemsida. Men så är inte fallet! Om du surfar runt ett tag och tar dig en titt på hemsidor, så ser du ganska snart att de flesta skriver värdigt opersonligt och oinspirerat.
Många företag har hemsidor där man väldigt torrt konstaterar att man finns och vad man gör eller har att erbjuda. Ofta helt utan personligt tilltal och absolut inga frågor om vad besökaren förväntar sig av företaget. Det bjuds sällan på lättåtkomlig djupare information, jag listan kan göras hur lång som helst.
Det är först när du vet vad målet med din hemsida är som det är värt att bygga och driva en. Skall du använda den till att driva folk till din affär eller skall du låta fler lära känna dig och dina tjänster? Utgå ifrån din målgrupp, som ingen känner bättre än du själv, när du definierar målet med hemsidan.
Det är inte helt lätt att bygga en hemsida på egen hand och särskilt en som byggs med fokus på just din målgrupp. Det finns ingen som kan bygga hemsidan åt dig, men nästa generations hemsidor kommer alltid att kunna bygga dem med dig!
Lycka till!
Tomas
SEO-expert
Fokus på din målgrupp
Många företag har hemsidor där man väldigt torrt konstaterar att man finns och vad man gör eller har att erbjuda. Ofta helt utan personligt tilltal och absolut inga frågor om vad besökaren förväntar sig av företaget. Det bjuds sällan på lättåtkomlig djupare information, jag listan kan göras hur lång som helst.
Det är först när du vet vad målet med din hemsida är som det är värt att bygga och driva en. Skall du använda den till att driva folk till din affär eller skall du låta fler lära känna dig och dina tjänster? Utgå ifrån din målgrupp, som ingen känner bättre än du själv, när du definierar målet med hemsidan.
Det är inte helt lätt att bygga en hemsida på egen hand och särskilt en som byggs med fokus på just din målgrupp. Det finns ingen som kan bygga hemsidan åt dig, men nästa generations hemsidor kommer alltid att kunna bygga dem med dig!
Lycka till!
Tomas
SEO-expert
Fokus på din målgrupp
Friday, November 7, 2008
Satsa på marknadsföring under svåra tider och bli en vinnare
Läste något upplyftande i Aftonbladet häromdagen. Den 4 november skrev Anders Andersson bland annat följande:
”Om du är småföretagare finns det ofta möjlighet att klara en kris bra – och till och med bli en vinnare.
Många storföretag har nu fullt upp med att dra ned kostnader och avskeda personal. Om du har ett litet bärkraftigt företag utan anställda kan du koncentrera dig på själva verksamheten – och att försöka ta kunder från storföretagen och förbättra service och produkter.
Undvik att sänka priset. Dra inte heller ned på marknadsföringen. Tvärtom kanske du bör öka den för att synas bättre mot de stora. Då har du god chans att komma in i nästa högkonjunktur som en vinnare”
Det här är ju rolig läsning för oss som vet att; för att synas på webben är det en nödvändighet att positionera sin webbplats högt i de stora sökmotorerna . Placeringar högt upp i Googles träfflista är ofta avgörande för ett företag som säljer över internet eller använder nätet för att fånga intresse för sina varor/tjänster.
Reklam på Internet och sökmotoroptimering i synnerhet växer kraftigt just nu. I år väntas nätet passera TV som reklamkanal. Bara dagspressen är större. Sökmotormarknadsföring är dessutom betydligt minde kostsamt och effektivare än traditionell marknadsföring, om den utförs på rätt sätt.
Det går att köpa SEO och internet marknadsföringstjänster men du kan också lära dig att göra det själv, om du kan avsätta tid och kraft. När det gäller marknadsföring på internet finns det många olika gratis (eller nästan kostnadsfria) metoder att annonsera ditt företag på. Ofta kallat Gerillamarknadsföring som kan ge bra resultat om du använder rätt metoder.
Du kan även prova på att sökmotoroptimera din hemsida själv. Det är svårare och kräver bland annat att du kan ta fram de sökord som passar din verksamhet bäst i förhållande till eventuella konkurrenter. Men det bör göras eftersom en optimerad hemsida är basen för all webb marknadsföring, dessutom absolut nödvändigt för att synas på Google med flera.
Jag har skrivit en serie e-brev om grunderna i ”Gerillamarknadsföring” samt lite om sökmotoroptimering.
Du kan beställa den här: Steg-för-steg mot välbesökt hemsida
Du får åtta e-brev med tre dagars mellanrum och kan avsluta när du vill. Det kostar givetvis ingenting!
Tack för ordet och lycka till på webben!
Tomas
ToJo Marketing Consulting
hjoseo.se
”Om du är småföretagare finns det ofta möjlighet att klara en kris bra – och till och med bli en vinnare.
Många storföretag har nu fullt upp med att dra ned kostnader och avskeda personal. Om du har ett litet bärkraftigt företag utan anställda kan du koncentrera dig på själva verksamheten – och att försöka ta kunder från storföretagen och förbättra service och produkter.
Undvik att sänka priset. Dra inte heller ned på marknadsföringen. Tvärtom kanske du bör öka den för att synas bättre mot de stora. Då har du god chans att komma in i nästa högkonjunktur som en vinnare”
Det här är ju rolig läsning för oss som vet att; för att synas på webben är det en nödvändighet att positionera sin webbplats högt i de stora sökmotorerna . Placeringar högt upp i Googles träfflista är ofta avgörande för ett företag som säljer över internet eller använder nätet för att fånga intresse för sina varor/tjänster.
Reklam på Internet och sökmotoroptimering i synnerhet växer kraftigt just nu. I år väntas nätet passera TV som reklamkanal. Bara dagspressen är större. Sökmotormarknadsföring är dessutom betydligt minde kostsamt och effektivare än traditionell marknadsföring, om den utförs på rätt sätt.
Det går att köpa SEO och internet marknadsföringstjänster men du kan också lära dig att göra det själv, om du kan avsätta tid och kraft. När det gäller marknadsföring på internet finns det många olika gratis (eller nästan kostnadsfria) metoder att annonsera ditt företag på. Ofta kallat Gerillamarknadsföring som kan ge bra resultat om du använder rätt metoder.
Du kan även prova på att sökmotoroptimera din hemsida själv. Det är svårare och kräver bland annat att du kan ta fram de sökord som passar din verksamhet bäst i förhållande till eventuella konkurrenter. Men det bör göras eftersom en optimerad hemsida är basen för all webb marknadsföring, dessutom absolut nödvändigt för att synas på Google med flera.
Jag har skrivit en serie e-brev om grunderna i ”Gerillamarknadsföring” samt lite om sökmotoroptimering.
Du kan beställa den här: Steg-för-steg mot välbesökt hemsida
Du får åtta e-brev med tre dagars mellanrum och kan avsluta när du vill. Det kostar givetvis ingenting!
Tack för ordet och lycka till på webben!
Tomas
ToJo Marketing Consulting
hjoseo.se
Subscribe to:
Posts (Atom)