Thursday, January 14, 2021

Is social media part of your digital marketing?

Can Social Media Be A Part Of Your Digital Marketing?

Today, many companies and organizations use social media to communicate with their target audiences, as it is a quick and easy way to reach out and create a dialogue.

Social media marketing is about positioning your brand through two-way communication with customers and contacts. It is not a place for advertising and marketing in the traditional sense.

You should be prepared to set aside time and engage employees to follow up on feedback and contacts. As in all marketing, the right form of communication is important for success.

You must be clear about what you want to say and why, what your target group is and what needs it may have. In other words, it's not a good idea to start a company page on Facebook in a hurry and then start thinking about the purpose and goal of it.

The most popular method of marketing in Social Media is viral marketing.

Viral marketing is a marketing method that is based on a message, service or product that is so unique and interesting that the individuals who are exposed to it have a great tendency to, without incentive, spread it further to their circle of acquaintances.

The method of spreading the message is also called the "Word-of-Mouth" method or Viral Marketing.

A common method for companies that want to market themselves in this way is to provide people who are perceived to give the right image to what the company has to offer with the company's goods / services. People who use the companies' goods / services and who have what the company perceives as the right image often influence their surroundings to buy similar goods / services.

The method is also useful through dissemination via the internet, and often occurs in the form of funny videos that are uploaded to YouTube in particular. YouTube can also be counted on as social media because people can interact by commenting and liking / disliking.

Video sharing sites such as YouTube serve as meeting places on the Internet where it is possible to share videos and watch what others have posted. The video sites are divided by subject areas, so if you have a video in your area that arouses interest, there is a good chance that it will be discovered.

If it receives many comments, it is passed on to people who are interested in things that your video is about. Your movies are not only found through searches on YouTube, Vimeo, Dailymotion, Metacafé and more. Google also includes popular videos in its regular search results.

When your video is commented on and gets popularity votes, it starts to rise in the search results on Google for your most important keywords. Your video can get even more spread through blogs and Facebook, among other things.

You can help build your brand with the help of the advertising TV of the future. It is not one-way propaganda like traditional TV commercials. In the future, digital marketing, PR and advertising will become increasingly interactive.

Nowadays, people want to be involved and say what they think in all possible contexts. Therefore, it is good if you find ways to communicate with your target groups so that you can keep up with developments in digital marketing. Facebook is a good place to start.

The next post will be a small guide about how to use Facebook in your digital marketing.

On reblogging,
Tomas Ohlum
toohweb@gmail.com



Tuesday, October 4, 2011

Vad är Sociala Medier? - Bakgrund

Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll. Det kan ta sig uttryck i Internetforum, bloggar, wikier och communities. Termen används ofta som slagord för sådana tjänster.

En eller ett community, en social nätverkstjänst, sociala medier, en nätgemenskap eller en nätmötesplats (engelska Internet community) är en mötesplats på nätet. Communityt kan se olika ut beroende på målgrupp, syfte och skapare. Vanligast är att ett community ligger på en webbplats, så att användaren inte behöver installera särskilda program.

På ett webbcommunity kan man bli medlem gratis eller mot betalning. Något som skiljer communityn från vanliga webbplatser är att man ofta måste vara medlem på sajten för att kunna ta del av hela innehållet. Ett huvudsyfte för de flesta nätgemenskaper är att komma i kontakt med likasinnade. Därför finns det olika möjligheter för användarna att presentera sig med ålder, intressen, bostadsort, eller åsikter.

På många communityn får man en egen liten minisajt med gästbok och dagbok. Ofta finns det också diskussionsforum och ibland chatt, och vanligen kan man också se vilka andra personer som är inloggade och besöker sidan. Beroende på inriktning på communityn så är det olika tonvikt på dessa tjänster.

Det största och mest kända sociala nätverket är Facebook, med 600 miljoner användare men det finns alltså många fler. Det största sociala mediet för affärskontakter och utbyte av information och ideér heter LinkedIn och har nu ca 80 miljoner användare världen över.

En annan definition är ”Sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i.

I nästa inlägg om sociala medier får du lite hjälp med att besvara frågan "Kan Sociala Medier bli en del i min digitala marknadsföring?"

På återhörande,
Tomas Ohlum
toohweb@gmail.com

Monday, September 26, 2011

Pressreleaser bra för SEO

Det finns mycket att vinna på att lära sig hur man använder pressrelease-tjänsten MyNewsdesk. Särskilt om dina konkurrenter är dåliga på det. Varför?

Den som lär sig använda deras tjänster optimalt kan väsentligt bättra på sin synlighet i digitala medier, bland annat p.g.a positiva effekter på organisk sökmotoroptimering (SEO).

Här kan du läsa mer om varför pressreleaser är bra för SEO.

På återhörande,
Tomas

Friday, December 11, 2009

Vilken effekt på SEO får Google's nya personliga sökfunktion?

Jag som de flesta andra "specialister" på SEO är vana vid förändringar i sökmotorfunktioner. Den förbättring för användare av sökmotorn Google som nu genomförts, skakar om lite extra.

Min syn på vad personligt anpassade organiska sökresultat innebär för oss sökmotoroptimerare och webbmasters som optimerar på egen hand:

Först, vad har förändrats?
När du söker med Google, kommer det att ge resultat med högre relevans för vad du söker efter, i motsats till relevansen för en den genomsnittlige användaren som hittills varit fallet.

Vad kan det betyda för sökmotoroptimering?
Om folk börjar få fler resultat som är speciellt anpassade till deras egen smak, kan det kanske bli svårare för företag att nå dem genom traditionell SEO-taktik.
Å andra sidan är det så att Google alltid kommer att göra förändringar, men det kommer alltid finnas sätt att anpassa sin SEO därefter. Hur då?

Jag är inget orakel men den tanke som först dyker upp är:
Optimera ännu mer för specifika sökbegrepp, alltså sökordskombinationer som din målgrupp kan tänkas knappa in i sökrutan.

I övrigt i dessa första dagar efter förändringen. Jag tänka mig att det blir viktigare med sponsrade länkar om man vill synas på konkurrensutsatta sökord/fraser. Samtidigt som det öppnar möjligheter för mer målriktad organisk sökoptimering.
Alltså, sponsrade länkar i kombination med organisk/naturlig SEO som verkligen fokuserar på din målgrupp.

Kanske inte så stor skillnad egentligen, den som söker får se.

God Jul och Gott Nytt År!

Tomas Ohlum
SEO tips

Tuesday, October 6, 2009

reBlog from Tomas: Kostnadsfria Webannonser

I found this fascinating quote today:



Den 28:de Maj skrev jag om Voonix, ett ungt företag som bygger hemsidor åt företag. Det är det många som gör, men jag tycker att Voonix gör mer än bara bygger en hemsida. Som jag skrev förra gången så är Andreas och hans medarbetare ovanligt lyhörda och lyckas alltid fånga upp vad kunden vill med sin webbplats.Tomas, Kostnadsfria Webannonser, Sep 2009



You should read the whole article.