Monday, July 28, 2008

Vad är Sökmotorvänlig Webbdesign?

Korrekt utformad html är viktigt för sökoptimering därför att Sökmotorerna letar efter relevant information och unik text på webbsidor uppbyggda med html.

Man kan för blickfångets skull
använda Flash-objekt på några platser på en sida, men att göra det på en hel webbplats är helt uteslutet om man vill ha en sökmotoranpassad hemsida.

Enkelhet skall nog alltid eftersträvas när man designar en hemsida om man vill att sökmotorerna skall gilla den och ranka den högre i sökresultaten.
Trendig och flashig webbdesign är attraherande för många besökare och en och anna återvänder för att det var så snyggt. Ganska många webbdesigners brukar glömma bort att en hel del av deras webbsidor inte kan hittas av sökmotorerna, de kan helt enkelt inte följa länkarna.

Hur man utformar länkningen internt mellan sidorna i webbplatsen är också väldigt viktig för att hjälpa sökmotorerna att hitta innehåll på alla platser på hemsidan.

Det som gäller för sökmotorvänlig webbdesign gäller också när man designar hemsidor med användarvänlighet i fokus.

Kolla in ett bra exempel på Sökmotorvänlig- och Användarvänlig Webbdesign:
maritza.se

Lycka till,
Tomas Ohlum
SEO-specialist & webbstrateg
Sökmotorvänlig Webbdesign

Monday, July 21, 2008

Download the new Firefox and try

There's a lot of disussions on the Internet about which web browser to use. The big four Opera, Safari, Firefox and Internet Explorer all have their advantages. The only way to find out if there is a browser that works better than the one you use right now is to download, install and try out your self. If you have experiences with browsers that you want to share with others, joining a web browser forum is a good idea.

Here's a voice from firefoxopera - web browser forum:

"I think that one of the reasons that I keep coming back to Firefox (I've got 4 browsers installed, Opera, Safari, Firefox and of course Internet Explorer) is a very simple yet very useful feature, when you type in a google search in the search toolbar I am automatically presented with the most commonly searched strings.

I also like the interface in general, the two things that I can think of right now that I miss is the "Quick Tabs" feature from Internet Explorer and the "Speed Dial" feature from Opera.

On occasion I want to look at something pretty and launch Safari but I quickly tire and go back to Firefox. I think I've not used Safari enough to have an opinion about it and the same goes for Opera really. All I can say is that I am really comfortable with Firefox!"

I know I'm off topic today, but finding the browser that best meets up to your needs is something everyone will want, including web marketing people.


Have a great Summer!
Tomas
ToJo Marketing Consulting
Download the new Firefox and/or Opera and try out!

Wednesday, July 9, 2008

Projekt Firefox Opera

Lite "off topic" idag, men kan inte låta bli.
Jag och min samarbetspartner har byggt en liten trevlig "niche-sida" där man kan ladda ner de senaste versionerna av FireFox respektive Opera. Som besökare kan du också rösta på din favorit- webbläsare och du kan även lägga in kommenter.

Texten på sajten är författad och optimerad av mig. Webbdesign och hosting står Andreas för. Den publicerades den 3 Juli 2008 och har fram till den 8 Juli genererat 28 nedladdningar av Firefox och 147 röster på favvo-läsare. Den har på sina första fem dagar haft 530 unika besök.

Spännade tycker vi, titta in på det lilla underbarnet och passa på att rösta på din favorit-läsare.

Download the new Firefox
Get the new Opera


Fortsatt trevlig sommar,

Tomas
ToJo Marketing Consulting
Projekt Firefox Opera

Thursday, June 19, 2008

Är SEO döende ?

Det har nyligen varit mycket ståhej om ”death of SEO” på andra sidan av Atlanten. Det började med att en kille som heter Pat O´Bryan sade att ”SEO är snart död på grund av den växande populäriteten hos Adobe Air, sociala nätverk och interaktiva system för leta efter vad man behöver.

Till historien hör att Pat O´Bryan har en hemsida som heter ” Portable Empire” samt driver en Internet TV show. Till saken hör också att Pat marknadsför sina tjänster i sociala nätverk som Facebook, Twitter m.fl.

Visst kan man se en trend åt det hållet. Men att säga att majoriteten av internetanvändarna skulle överge sökmotorerna som verktyg för informationssök är väldigt överdrivet. SEO och marknadsföring på nätet kommer även fortsättningsvis vara ett mycket kostnadseffektivt sätt att nå rätt publik men sina varor eller tjänster. Det finns en naturligt inbyggd tröghet i allt vad vi människor gör, folk kommer att sitta och Googla en bra tid framöver.

Naturligtvis skall man vara öppen för nya trender och prova på de nya möjligheter som t.e.x Facebook ger, en marknadsförare kan inte placera alla äggen i samma korg. De som inte har en egen hemsida utan enbart marknadsför en Affiliate-sida är hela tiden hänvisande till metoder som, sociala nätverk, sidbytesprogram, bloggande mm.

Men för alla andra med egna riktiga företagshemsidor är SEO grunden för bra marknadsföring på internet. Sedan kan var och en efter behov prova andra metoder för att nå ännu fler personer i rätt målgrupp.


Lycka till och trevlig Midsommar

Tomas
ToJo-Marketing Consulting
SEO för framtiden

Sunday, June 8, 2008

Inga besökare från Google förra veckan?

Din hemsidas domän kan ha en påverkan på din sidranking. Förra veckan försvann många webbsidor som är registrerade på ett visst topp-domän från Googles sökresultat.

Inga besökare från Google. Vad hände?

Förra veckan observerade många webbmasters att alla deras webbsidor på den kända topp-domänen .info försvann från Googles träfflistor.

En del borttagna webbplatser tappade från flera hundra besökare per dag till inga alls per dag. Det verkade som om alla .info webbsidor hade tagits bort från Googles index. Några dagar senare visades alla hemsidor med .info domän igen.

Varför hände detta?

Det ser ut som om Google uppdaterade sina filter för en viss domän och råkade gå lite för långt. Tidigare i år gjorde chefen för Googles spam team följande uttalande:

"En topp-domän kommer att erbjuda domännamn för under 24 kr. Resultatet kommer att bli ännu en topp-domän nedsvärtad med spammiga domän registreringar"

Domännamn med avslutningen .info har varit tillgängliga för 6 kr ett tag. Det är rimligt att anta att många .info domännamn inhandlats för att användas vid spamming.

Google kan ha avsett att blockera .info domäner som spammar och en bug i algoritmen tog bort alla .info domäner från Googles sökresultat. Turligt nog åtgärdade teknikerna på Google detta bug problem på några dagar.

Vad kan vi lära av detta ?

Att filtrera bort alla .info domäner därför att många av dem används för spamming är en väldigt dramatisk åtgärd. Även fast Google inte gör det, så är det tydligen så att det sker någon sorts filtrering av dessa domäner.

Det kanske är bättre att använda .com eller .se istället för att vara på den säkra sidan.


Lycka till och drick ordentligt med vätska i värmen!

Tomas
ToJo-Marketing Consulting