Tuesday, October 4, 2011

Vad är Sociala Medier? - Bakgrund

Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll. Det kan ta sig uttryck i Internetforum, bloggar, wikier och communities. Termen används ofta som slagord för sådana tjänster.

En eller ett community, en social nätverkstjänst, sociala medier, en nätgemenskap eller en nätmötesplats (engelska Internet community) är en mötesplats på nätet. Communityt kan se olika ut beroende på målgrupp, syfte och skapare. Vanligast är att ett community ligger på en webbplats, så att användaren inte behöver installera särskilda program.

På ett webbcommunity kan man bli medlem gratis eller mot betalning. Något som skiljer communityn från vanliga webbplatser är att man ofta måste vara medlem på sajten för att kunna ta del av hela innehållet. Ett huvudsyfte för de flesta nätgemenskaper är att komma i kontakt med likasinnade. Därför finns det olika möjligheter för användarna att presentera sig med ålder, intressen, bostadsort, eller åsikter.

På många communityn får man en egen liten minisajt med gästbok och dagbok. Ofta finns det också diskussionsforum och ibland chatt, och vanligen kan man också se vilka andra personer som är inloggade och besöker sidan. Beroende på inriktning på communityn så är det olika tonvikt på dessa tjänster.

Det största och mest kända sociala nätverket är Facebook, med 600 miljoner användare men det finns alltså många fler. Det största sociala mediet för affärskontakter och utbyte av information och ideér heter LinkedIn och har nu ca 80 miljoner användare världen över.

En annan definition är ”Sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i.

I nästa inlägg om sociala medier får du lite hjälp med att besvara frågan "Kan Sociala Medier bli en del i min digitala marknadsföring?"

På återhörande,
Tomas Ohlum
toohweb@gmail.com

Monday, September 26, 2011

Pressreleaser bra för SEO

Det finns mycket att vinna på att lära sig hur man använder pressrelease-tjänsten MyNewsdesk. Särskilt om dina konkurrenter är dåliga på det. Varför?

Den som lär sig använda deras tjänster optimalt kan väsentligt bättra på sin synlighet i digitala medier, bland annat p.g.a positiva effekter på organisk sökmotoroptimering (SEO).

Här kan du läsa mer om varför pressreleaser är bra för SEO.

På återhörande,
Tomas

Friday, December 11, 2009

Vilken effekt på SEO får Google's nya personliga sökfunktion?

Jag som de flesta andra "specialister" på SEO är vana vid förändringar i sökmotorfunktioner. Den förbättring för användare av sökmotorn Google som nu genomförts, skakar om lite extra.

Min syn på vad personligt anpassade organiska sökresultat innebär för oss sökmotoroptimerare och webbmasters som optimerar på egen hand:

Först, vad har förändrats?
När du söker med Google, kommer det att ge resultat med högre relevans för vad du söker efter, i motsats till relevansen för en den genomsnittlige användaren som hittills varit fallet.

Vad kan det betyda för sökmotoroptimering?
Om folk börjar få fler resultat som är speciellt anpassade till deras egen smak, kan det kanske bli svårare för företag att nå dem genom traditionell SEO-taktik.
Å andra sidan är det så att Google alltid kommer att göra förändringar, men det kommer alltid finnas sätt att anpassa sin SEO därefter. Hur då?

Jag är inget orakel men den tanke som först dyker upp är:
Optimera ännu mer för specifika sökbegrepp, alltså sökordskombinationer som din målgrupp kan tänkas knappa in i sökrutan.

I övrigt i dessa första dagar efter förändringen. Jag tänka mig att det blir viktigare med sponsrade länkar om man vill synas på konkurrensutsatta sökord/fraser. Samtidigt som det öppnar möjligheter för mer målriktad organisk sökoptimering.
Alltså, sponsrade länkar i kombination med organisk/naturlig SEO som verkligen fokuserar på din målgrupp.

Kanske inte så stor skillnad egentligen, den som söker får se.

God Jul och Gott Nytt År!

Tomas Ohlum
SEO tips

Tuesday, October 6, 2009

reBlog from Tomas: Kostnadsfria Webannonser

I found this fascinating quote today:



Den 28:de Maj skrev jag om Voonix, ett ungt företag som bygger hemsidor åt företag. Det är det många som gör, men jag tycker att Voonix gör mer än bara bygger en hemsida. Som jag skrev förra gången så är Andreas och hans medarbetare ovanligt lyhörda och lyckas alltid fånga upp vad kunden vill med sin webbplats.Tomas, Kostnadsfria Webannonser, Sep 2009



You should read the whole article.

Wednesday, June 24, 2009

Social media-marknadsföring behöver SEO

Social media-marknadsföring behöver hjälp av SEO (sökmotoroptimering)

Du kan få det svårt att lyckas med marknadsföring i sociala medier såsom - Digg, Twitter, Facebook, Pusha och StumbleUpon utan - en knuff från sökmotorer, om du inte är riktigt känd förståss.

Prova att dra igång en social mediekampanj med bokmärkning, kommentarer och inbjudningar. Hur stora är oddsen att du hamnar på en framskjuten plats på tex StumbleUpon eller Digg? Riktigt små, eftersom det finns tusen och åter tusen andra idoga marknadsförare som försöker göra samma sak.

Din framgång i sociala medier kommer att bero på sökranking och de naturliga sökresultaten. Kanske det är din bokmärkesida (typ Delicious eller Stumbleupon), kanske ett Twitter inlägg, eller själva hemsidan, men sökranking kommer att ha stor betydelse. En korrekt sökmotoroptimerad hemsida – d.v.s en webbplats som unikt, relevant och aktuellt innehåll som sökmotorerna lätt kan tolka och rangordna, hamnar högre i sökresultaten än en sämre optimerad sida.

Man skulle kunna säga att SEO och social media-marknadsföring är oskiljaktiga. Om du funderar på att spara en slant genom att välja bort antingen SMM eller SEO, så tycker jag att du bör tänka en gång till. Alla äggen i samma korg är ju inte någon hit eller hur!

Lycka till!

Tomas ohlum
SEO expert, Voonix
Min hemsida
Hjo SEO